Sinds het begin van internet,
actief en creatief ermee bezig.
Mijn naam is Robert Vlug (1967). Tijdens de beginjaren van internet in Nederland, heb ik veel websites gemaakt en e-mails verstuurd. Deze websites waren eenvoudig en bestonden enkel uit tekst in verschillende formaten en kleuren. Er was slechts een kleine groep mensen met een e-mail adres. Als zelfstandig ondernemer verrichtte ik reclamewerk voor bedrijven en zag direct de potentie van internet en e-mail.
Voor een reisbureau verstuurde ik als één van de eersten in Nederland e-mails met aanbiedingen. Dat was toen zo bijzonder, dat de ontvangers deze e-mails doorstuurde naar vrienden en bekenden. Ook reageerde iedereen positief en stuurde een e-mail terug om ons te bedanken. Men ontving in die tijd nauwelijks e-mails en was al blij als er iets binnenkwam.
Het was rond 1997 dat ik de webwinkel ontdekte als ultiem verkoopplatform. Echter wilde de meeste winkeliers hier niets van weten. “Wie koopt er producten, zonder deze eerst te kunnen zien en voelen?” was het meest gehoorde argument. Rond deze periode werd Marktplaats opgericht. Google, WhatsApp, Facebook en Instagram bestonden nog niet.
Het duurde nog zeker vijf jaar, totdat men langzaam doorkreeg dat webwinkels wél werkten. Onder de naam HollandOnline ontwikkelde ik webwinkels. Daarbij adviseerde ik kleine en grote bedrijven, hoe effectief reclame te maken op internet om zo potentiële klanten te bereiken. Het was bijzonder om grote bedrijven als Marktplaats, BMW en Sony Ericsson te mogen adviseren. Maar het was zeker nét zo leuk om met kleine ondernemers te werken.

In 2005 kreeg ik van Pearson Education, de uitgever van de bekende gele “Voor Dummies” boeken, de opdracht om het boek “Een eigen webwinkel voor Dummies” te schrijven. Dit heb ik met veel plezier gedaan. Daarna volgde een drukke periode met het geven van veel workshops en het adviseren van allerlei bedrijven.
Na intensieve jaren ben ik mijn focus gaan verleggen naar communiceren op internet. Dit onderwerp houd mij al jaren bezig. Ook nieuwe ontwikkelingen zoals de opkomst van AI (artificiële intelligentie) volg ik op de voet. Met AI kunnen zelflerende computers teksten generen, die nauwelijks van “echte” teksten te onderscheiden zijn. Tegenwoordig maak ik zelf dagelijks gebruik van AI tijdens mijn werk.
Neem gerust contact met mij op en kom nog meer over mij te weten.
App of bel 06 19 222 665
Teksten, foto's en video's,
maken en bewerken
Posten op social media.
Elke post (bericht) op internet begint met een idee. Het steeds opnieuw bedenken van goede ideeën is één van de meest lastige onderdelen van publiceren op social media. Zonder creatieve inbreng valt er niet veel goeds te posten. Dit is één van de punten waar ik vanuit HollandOline een belangrijke toevoeging zal zijn. Ik kom met ideeën en bewerk teksten, foto's en video's. Daarbij is het belangrijk kennis te hebben van alle social media platforms. Deze kennis heb ik met HollandOnline ruimschoots in huis. Dankzij deze kennis en veel ervaring breng ik een consistent verhaal op social media, met de juiste berichten en posts.
Lees hieronder hoe ik actief én creatief het uiterste uit social media haal.
Geschikte platforms en media selecteren
OK .. We gaan ons laten zien op internet, maar wáár kun je dit het beste doen? Zodra globaal we weten welke boodschap we willen verkondigen of welk verhaal we gaan vertellen, breng ik in kaart waar we dit doen. Er zijn tegenwoordig zoveel online mogelijkheden, dat bijna niemand meer weet wat het beste is. Gelukkig heb ik voldoende overzicht om te bepalen welke platforms geschikt zijn en we gaan inzetten.
Content (tekst, foto, video) verzamelen, maken en bewerken
Dit is één van de grootste uitdagingen, als het gaat om goed zichtbaar zijn op social media. Zeker wanneer je wekelijks post op diverse platforms. Het vraagt om discipline, creativiteit én de kunst van het maken van goede teksten, foto's en video's. Het valt niet mee om periodiek content te maken die blijft boeien en verrassen.
Ik help hierbij en zorg dat we scherp en actief blijven, daarnaast adviseer ik welke thema's en onderwerpen te kiezen. Ook bied ik ondersteuning bij het maken van beeldmateriaal. Aangeleverde foto's en video's kunnen, als het nodig is, bewerkt worden zodat ze er goed uitzien en geschikt zijn voor publicatie. Teksten worden vaak volledig door HollandOnline opgesteld. Dit omdat het specifiek werk is waar flink wat ervaring voor nodig is.
Content controleren en publiceren
Voordat content gepubliceerd wordt, is het van belang dit goed te controleren. Past dit binnen het verhaal wat we willen vertellen? Wordt de juiste doelgroep hiermee bereikt? Brengt het de boodschap goed en duidelijk over? Zo zijn er meerdere punten. Als alles in orde is, dan kan er worden gepubliceerd op de geselecteerde platforms. Uiteraard volgens een uitgekiend tijdschema.
Motiveren
Zonder goede motivatie wordt het niks. Dit geldt bijna voor alles, maar zeker als het om periodiek publiceren op social media gaat. Gelukkig ben ik namens HollandOnline dé "coach" die er op toeziet dat de voortgang en kwaliteit gewaarborgd blijft.
Acties bedenken en helpen uitvoeren
Soms is er behoefte aan veel aandacht in een relatief korte periode. Hiervoor bedenken ik acties in allerlei soorten en maten. Soms low budget en ludiek, dan weer groots en meeslepend. Het is niet eenvoudig om een sterke actie te bedenken. Desondanks is het bedenken en uitvoeren van een actie ontzettend leuk en kan het zeer effectief zijn.
Medewerkers en afdelingen ondersteunen
Marketing bedrijven op internet en social media is geen eenvoudig vak. Toch komt het vaak voor, dat een medewerker binnen het bedrijf, dit naast zijn andere werkzaamheden doet. Dit gaat ten koste van de effectiviteit en zichtbaarheid op social media. HollandOnline biedt deze medewerker(s) goede ondersteuning. De medewerkers worden door HollandOnline begeleidt, geholpen en gestimuleerd om goed op social media zichtbaar te zijn. Het ondersteunen van medewerker(s) is effectief én voordelig.
App of bel mij op voor een persoonlijk gesprek: 06 19 222 665
Workshops die er toe doen.
Soms lekker samen lachen.
Dan weer heel serieus.
Regelmatig geef ik workshops en gastlessen over onderwerpen waar mijn expertise ligt. Omdat deze onderwerpen al 25 jaar onderdeel van mijn leven zijn, kan ik er op een leuke, én inspirerende manier over vertellen. Hiervoor heb ik trainingen gevolgd om kwalitatief goede workshops te kunnen geven. Nu mag ik inmiddels zelf trainingen geven, maar dat doe ik niet. Ik kies ervoor om te blijven doen wat ik écht leuk vind. Het geven van workshops en gastlessen.
Workshop: Schrijven voor internet
Teksten schrijven kan echt wel leuk zijn, als je weet hoe je dit het beste doet. Schijven voor internet vraagt wel extra aandacht. Er wordt gelezen op verschillende apparaten en op uiteenlopende locaties. Soms wordt een tekst gelezen op een druk perron, vlak voordat een trein arriveert. Op een ander moment ligt dezelfde persoon liggend op een bank te lezen.
Workshop: Goed zichtbaar op social media
Het is drukker dan ooit op social media. Van jong tot oud én van klein bedrijf tot multinational, social media is er voor iedereen. Jongeren houden zich vooral bezig met communiceren, imagomanagement én het kijken naar wat anderen doen. Bedrijven pushen veelal hun producten en diensten. Scholen, instellingen en verenigingen gebruiken social media meer als informatiekanaal.
Door alle drukte valt het tegenwoordig niet mee om goed zichtbaar te zijn op social media. Wanneer we een rondgang maken op social media, zien we dat er veel klassieke fouten worden gemaakt. Het lijkt eenvoudig om op social media actief te zijn, maar het vergt veel kennis en ervaring om dit goed te doen. Dit geldt zeker voor bedrijven, scholen en instellingen.
Tijdens de gastlessen en workshops wordt er aandacht besteed aan veel verschillende sociale platforms, het maken van geschikte content (tekst, foto en video) en het selecteren van de juiste onderwerpen. Ook het werken aan én het onderhouden van een eigen netwerk op social media komt uitgebreid aan bod.
Workshop: Internet. Van de oorsprong tot vandaag
We gaan helemaal terug naar de oorsprong van internet. Vanaf de eerste websites en e-mails reizen we door de jaren heen en zien we hoe internet is uitgegroeid tot wat het nu is. Internet is nét het echte leven, met mooie, maar ook duistere kanten. Alles komt aan bod. Óók het ontstaan van social media en de invloed die Apps tegenwoordig hebben op ons huidige leven wordt besproken. Krijg meer inzicht en een overzichtelijk beeld van internet, zoals wij dat nu gebruiken.
App of bel mij voor meer informatie over workshops: 06 19 222 665
Laten we afspreken.
Als het klikt gaan we aan de slag!
Je hebt de website van HollandOnline bekeken en al aardig wat informatie verkregen. Nu is de volgende stap, het maken van een vrijblijvende afspraak. Ik voer regelmatig gesprekken over social media en internet. Dit doe ik op een ongedwongen en persoonlijke wijze. We maken op een leuke manier kennis en we spreken daarbij over jouw bedrijf, internet en social media.
Mocht het zo zijn dat het klikt en ik kan aan de slag, dan maak ik een mooi en overzichtelijk voorstel. Hierin staat wat ik in grote lijnen voor je ga doen en wat de kosten hiervan zullen zijn. Kosten is hier eigenlijk een verkeerd woord, investeren past beter. Want vrijwel al mijn klanten verdienen alle investeringen in social media ruimschoots terug.